Volkswagen T-Roc Forum banner

Waarschuwing lekke band

1 reading
1.2K views 13 replies 9 participants last post by  iainmcdermott10  
#1 ·
Dit vereist serieuze aandacht voor gezondheids- en veiligheidskwesties!
Ik had gisteren een software-update (mogelijk niet gerelateerd).
Vandaag, na ongeveer 15 mijl te hebben gereden, reed ik de A1 Zuid op - een tweevaksweg met geen vluchtstrook. Na ongeveer 5 minuten klonk er een hoorbaar 'Bing' - Bandenspanningsverlies Deflatie Waarschuwing. Er was nergens om veilig te stoppen op een tweevaksweg A1 (M), dus ik vertraagde tot ongeveer 35-40 mph op de A1(M) en greep het stuur stevig vast voor het geval de band zou klappen.
Ik ging voorzichtig verder, waarbij ik controleerde of er geen indicatie van direct gevaar was dat naar één kant trok.
Na ongeveer 15 mijl bij de volgende afslag kon ik eraf en reed naar een veilige plek om te stoppen waar ik de banden kon controleren. Geen duidelijke spijkers of lekken. Onnodig te zeggen dat ik mijn beste kleren droeg, moest knielen in de regen en mijn handen vies moest maken om rond het loopvlak te controleren.
Na het controleren van de bandenspanning bij een garage, ontdekte ik dat er absoluut GEEN PROBLEEM was.
De initiële gevaarwaarschuwing had me kunnen DODEN als ik onmiddellijk op de A1 was gestopt.
Actie vereist: onderscheid maken tussen plotseling drukverlies en een herinnering om de bandenspanning te controleren.
Verre van onder de indruk!

#2 ·
Ja, dat is het nadeel van een TPMS-systeem dat elke wielrotatie bewaakt in plaats van een bandenspanningsmeter in elk wiel.

Een andere ergernis die ik ontdekte, is dat als uw band al plat is voordat u wegrijdt, de auto dit pas kan zien als u een paar honderd meter onderweg bent, uiteraard moeten de wielen een bepaalde tijd draaien voordat de auto een luchtverlies kan berekenen. :rolleyes:

#4 ·
Ja, dat is het nadeel van een TPMS-systeem dat elke wielrotatie bewaakt in plaats van een bandenspanningsmeter in elk wiel.

Een andere ergernis die ik heb ontdekt, is dat als je band al plat is voordat je wegrijdt, de auto dit pas kan vertellen als je een paar honderd meter onderweg bent, uiteraard moeten de wielen een bepaalde tijd draaien voordat de auto een luchtdrukverlies kan berekenen. :rolleyes:
Bedankt, ik heb mezelf zojuist ingelicht via Wiki over iTPMS-systemen. Ik weet nu iets meer over hoe het werkt en het lijkt erop dat de vertraging [20-60 minuten] voordat het verlies van druk wordt gemeld, te wijten is aan de leerfase van de software.
Dus de waarschuwing komt overeen met die timing, maar mijn zorg is dat ik bijna aan de kant van de weg zou zijn gaan staan omdat ik dacht dat ik een lekke band had en toch op korte afstand moest stoppen en het wiel moest verwisselen, ook al was er absoluut geen veilige plek om dat te doen. Ter info voor anderen: NIET PANIKEREN ...
Ik word steeds gefrustreerder door de technologie die mij wordt opgedrongen [door de EU] - voornamelijk de rijstrookgeleiding die voorkomt dat je ontwijkende acties onderneemt om een fietser of een kat te ontwijken, zodat de auto probeert de fietser zelf te doden door terug te zwaaien om hem te raken, tenzij je tijd hebt gehad om te knipperen.
De bestuurder moet de actie permanent kunnen uitschakelen en mogelijk een vervangende akoestische waarschuwing krijgen als je van de rijstrook begint af te wijken.

#3 ·
Het klinkt alsof wat u hebt meegemaakt gewoon een vals alarm was. Ik heb het een paar keer gehad. Software is zelden feilloos, dus tenzij dit met enige regelmaat gebeurt, zou ik het gewoon vergeten.

• Like
Reactions: Iannic and Kietje
#5 ·
Klinkt also also of je een vals alarm hebt gehad. Ik heb het een paar keer gehad. Software is zelden vlekkeloos, dus tenzij dit regelmatig gebeurt, zou ik het gewoon vergeten.

Ik heb persoonlijk liever een incidenteel vals alarm dan helemaal geen waarschuwing voorafgaand aan een mogelijke klapband - vooral op snelheid.
Ik denk dat de bestuurder zich bewust zou zijn van een totale klapband, ruim voordat het voertuig de waarschuwing voor lage druk registreert.

#8 ·
Zou je liever geen waarschuwing willen en rondrijden op een lekke band totdat je het voelt? Raak je in paniek als de brandstof bijna leeg is? Het is een waarschuwing, en je zou aan het gevoel van de auto moeten kunnen merken of het serieus is of slechts een waarschuwing. Als ze er allemaal nog goed uitzien, hoef je niet zo ver te gaan als je deed.

Had dit onlangs bij mijn Volvo, de auto voelde goed aan, dus ik ging door totdat het veilig was om te stoppen, alles zag er goed uit, dus ik maakte mijn reis af. Later gecontroleerd, en de aangegeven band had een druk van 20 in plaats van de 34 psi die hij zou moeten hebben. Zonder de waarschuwing zou ik het niet hebben geweten.

#11 ·
Niet alleen de ABS-snelheidssensoren worden gebruikt. Motorbelasting/koppel, giersnelheid, acceleratie, remmen en meer worden gebruikt. Er treedt een vertraging op wanneer verschillende omstandigheden worden gedetecteerd, waaronder slip als gevolg van een slecht wegdek. Alles is tegenwoordig zo ingewikkeld en vaak niet erg gebruiksvriendelijk.
Ik weet zeker dat mijn geprinte gebruikershandleiding dikker is dan een Boeing 747 Jumbo jet!

#12 ·
Dit vereist serieuze aandacht voor gezondheids- en veiligheidskwesties! Ik had gisteren een software-update (mogelijk niet gerelateerd). Vandaag, na ongeveer 15 mijl gereden te hebben, reed ik de A1 Zuid op - een tweevaksweg met geen vluchtstrook, na ongeveer 5 minuten een hoorbaar 'Bing' - Bandenspanningsverlies Waarschuwing. Er was nergens om veilig te stoppen op een tweevaksweg A1 (M), dus ik vertraagde tot ongeveer 35-40 mph op de A1(M) en greep het stuur stevig vast voor het geval de band zou klappen. Ik ging voorzichtig verder, waarbij ik erop lette dat er geen tekenen waren van onmiddellijk gevaar dat naar één kant trok. Na ongeveer 15 mijl bij de volgende afslag kon ik eraf en reed naar een veilige plek om te stoppen waar ik de banden kon controleren. Geen duidelijke spijkers of lekken. Onnodig te zeggen dat ik mijn beste kleren droeg, in de regen moest knielen en mijn handen vies moest maken bij het controleren van het loopvlak. Na het controleren van de bandenspanning bij een garage, ontdekte ik dat er absoluut GEEN PROBLEEM was. De initiële gevarenwaarschuwing had me KUNNEN DODEN als ik onmiddellijk op de A1 was gestopt. Actie vereist: onderscheid maken tussen SUDDEN LOSS OF PRESSURE en een HERINNERING OM DE BANDENSPANNING TE CONTROLEREN. Verre van onder de indruk!
Nuttig, bedankt. Toen ik voor het laatst een VW had (2005!), precies hetzelfde, regelmatig. Het lijkt erop dat ze het in 20 jaar niet hebben opgelost!!!!

#13 ·
Hallo, als u ontevreden bent over de situatie, kunt u deze in ieder geval verbeteren. Ik ben zeer tevreden met de uitgebreide oplossing, en sinds de conversie heb ik een tolerantie van 0,3 bar waarbij het systeem nog geen alarm activeert. Bovendien reageert het onmiddellijk, zoals u wellicht bekend bent van de Tiguan of Passat. Uiteindelijk is het hetzelfde systeem. De upgrade is niet goedkoop, maar als u het zelf kunt ombouwen, kunt u aanzienlijk besparen.

De conversie wordt zeer goed beschreven in het Skoda Forum.

Image

Image
Image

owns 2020 Volkswagen T-Roc R
  • Like
Reactions: Iannic
#14 ·
Dit heeft serieuze aandacht nodig voor gezondheids- en veiligheidskwesties!
Ik had gisteren een software-update (is misschien niet gerelateerd).
Vandaag, na ongeveer 15 mijl gereden te hebben, reed ik de A1 Zuid op - een tweevaksweg met geen vluchtstrook, na ongeveer 5 minuten een hoorbaar 'Bing' - Banden drukverlies Deflatie Waarschuwing. Er was nergens veilig te stoppen op een tweevaksweg A1 (M), dus ik vertraagde tot ongeveer 35-40 mph op de A1(M) en greep het stuur stevig vast voor het geval de band zou klappen.
Ik ging voorzichtig verder, waarbij ik controleerde of er geen trek naar één kant of andere indicatie van direct gevaar was.
Na ongeveer 15 mijl bij de volgende afslag kon ik eraf en ging naar een veilige plek om te stoppen waar ik de banden kon controleren. Geen duidelijke spijkers of lekke banden. Onnodig te zeggen dat ik mijn beste kleren droeg, moest knielen in de regen en mijn handen vies moest maken om rond het loopvlak te controleren.
Na het controleren van de bandenspanning bij een garage, ontdekte ik dat er absoluut GEEN PROBLEEM was.
De initiële gevarenwaarschuwing had me KUNNEN DODEN als ik onmiddellijk op de A1 was gestopt.
Actie vereist: onderscheid maken tussen SUDDEN LOSS OF PRESSURE en een HERINNERING OM DE BANDENSPANNING TE CONTROLEREN.
Lang niet onder de indruk!
Je kreeg tenminste een waarschuwing, die gelukkig nergens toe leidde. Stel je voor dat je in een auto zonder TPMS had gereden en plotseling drukverlies had gehad. Wat zou er dan gebeurd zijn en wiens schuld zou dat dan zijn geweest?
Sommige mensen houden er gewoon van om te klagen. Misschien zou je gelukkiger zijn in iets als een Ford Cortina uit 1975 in plaats van een moderne auto vol veiligheidsvoorzieningen die bedoeld zijn om je leven te redden.