Volkswagen T-Roc Forum banner
21 - 40 of 71 Posts
twist said:
........ had de auto 11 maanden. Dat is echter de pechdienst, waarvan ik aanneem dat de SOS-knop die gebruikt.
Pechdienst staat volledig los?
Ik wil niet op mijn sos-knop drukken om erachter te komen 😂

Het wordt interessant om te zien wat er met mijn service gebeurt als deze 3 jaar bereikt, waarschijnlijk een herinneringsbrief 🤔

Heb ergens gelezen over de noodknop/oproep. Het wordt op de een of andere manier doorgestuurd naar 999-diensten, wat niets te maken heeft met uw pechhulp. Iets dat de EU verplicht heeft gesteld om te helpen bij het lokaliseren na ongevallen. Hoe het precies werkt, is me echter niet duidelijk.

Deleted user 925 said:
twist said:
........ had de auto 11 maanden. Dat is echter de pechdienst, waarvan ik aanneem dat deze de SOS-knop gebruikt.
Pechdienst staat volledig los?
Ik wil niet op mijn SOS-knop drukken om erachter te komen 😂

Het wordt interessant om te zien wat er met mijn service gebeurt als deze 3 jaar bereikt, waarschijnlijk een herinneringsbrief 🤔
Ik vermoed dat je een nogal boze 999 callcentermedewerker zult krijgen 😂

Tricky2 said:
Read somewhere about the emergency button/call. It's routed through to 999 services somehow, nothing to do with your breakdown cover. Something the EU mandated, to assist locating after accidents. Though how it actually works i'm not clear.
Ah ok, fair enough. Wonder if the UK will keep that mandate. It is a good idea in my opinion.

Tricky2 said:
Lees ergens over de noodknop/oproep. Het wordt op de een of andere manier doorgestuurd naar 999-diensten, heeft niets te maken met uw pechhulp. Iets dat de EU verplichtte om te helpen lokaliseren na ongevallen. Hoewel het me niet duidelijk is hoe het daadwerkelijk werkt.
GPS. Als een airbag wordt geactiveerd, wordt er automatisch een oproep gedaan naar de hulpdiensten, waarbij de huidige locatie van de auto automatisch wordt verzonden.

Als u zelf op de SOS-knop drukt, wordt er een spraakverbinding tot stand gebracht met het VW-noodcentrum. Ik heb het bericht "Noodoproep geactiveerd" nu al een keer of zes zonder reden zien verschijnen, maar geen enkele stem horen vragen of het goed met me ging!

Heeft iemand dit daadwerkelijk gemeld en zijn auto naar een dealer gebracht? Zo ja, wat was de reactie en de reden voor de 'waarschuwing'? Is de auto defect, of is het het telefoonnetwerksignaal, of is het het VW-systeem?

Er wordt een waarschuwingsbericht weergegeven wanneer ik de auto voor de 2e keer start (zoals de 1e keer thuis en de 2e keer na het tanken) en het lampje rood wordt.
Als mijn mobiele Bluetooth uit staat, blijft het lampje groen.

Als het lampje rood wordt:
Motor uitschakelen
De auto vergrendelen met de sleutel (terwijl u in de auto zit)
Ontgrendelen met de sleutel
De auto starten
Het lampje wordt tijdelijk groen.

Had dezelfde SOS-foutmelding na 3 weken op een nieuwe TROC die eind juni 2021 werd afgeleverd.
Nu af en toe om de paar dagen en meestal wordt deze gereset met contact uit/aan. Twee keer reset hij niet en laadde de infotainment geen profiel, dus kon ik de radio, navigatie etc. niet gebruiken.
Ook gaat het groene SOS-lampje helemaal uit, niet rood, wanneer de waarschuwing op het dashboard aanwezig is.
Na wat onderzoek zijn SOS-fouten blijkbaar veelvoorkomend in de VW-, Audi- en Skoda-series en stond het in maart 2021 in de krant The Guardian voor al deze merken.
Heb het bij de dealer geboekt, dus we zullen zien hoe het gaat.

Hallo,
Ik heb ook de SOS-fout gehad, slechts 3 keer in ongeveer 3.000 mijl. Bij de 2e fout verloor ik alle functies van de entertainment unit & de navigatie zette me mijlenver weg van waar ik was en liet me door velden reizen :shock: . Na de 2e fout heeft mijn lokale VW-dealer gekeken & een aantal parameters aangepast, sindsdien 1 SOS-fout (foto gemaakt als bewijs, want niet opnieuw geboekt) met volledig functionerende entertainment unit incl. navigatie. Ik wacht af hoe het zich gedraagt.
Ik vond een YouTube-video van een Audi-eigenaar die een "reset" vond. Ik zal proberen de link te vinden & hier te plaatsen. Toen de SOS mislukte, drukte hij op de SOS-knop & hield deze ingedrukt, na ongeveer 60 seconden begon het systeem verbinding te maken met de SOS-mensen, toen annuleerde hij de oproep & het systeem reset terug naar normaal. Als het bij mij weer mislukt, zal ik het proberen.

Update, ik had gisteren twee keer een SOS-fout op een rit van 150 mijl. Beide keren kon ik de fout herstellen door op de rode SOS-knop te drukken totdat het scherm een optie gaf om de oproep te annuleren.
Ik hoop dat dit helpt als een tijdelijke oplossing voor anderen totdat VW de fout kan verhelpen.

We hebben onze T ROC nu ongeveer 6 weken en dit is nu twee keer gebeurd, vandaag is het infotainmentsysteem ook geblokkeerd! Hier te lezen lijkt het erop dat dit geen geïsoleerd incident is. Zal kijken of het zichzelf reset, zo niet, dan breng ik hem naar de dealer - niet erg onder de indruk van deze fout, vooral als je niets op het infotainment kunt gebruiken.

De problemen met de IT van VW houden nooit op. Ik heb talloze SOS-problemen gehad in mijn 8 maanden oude T-Roc. De fout herstelt zich meestal binnen een dag of twee. De meest recente deed dat echter niet. Het begon met de navigatie die verkeerde informatie gaf, daarna kwam het SOS-bericht en werkte er dagenlang niets op het infotainmentsysteem. Na het lezen van dit draadje, ging ik de auto in, drukte op de SOS-knop en werd verbonden met iemand die zei dat de SOS alleen voor noodgevallen was en dat ik op de moersleutelknop naast de SOS-knop moest drukken om contact te maken met VW of de auto naar een werkplaats moest brengen. Het lijkt er echter op dat het indrukken van de SOS-knop het probleem heeft opgelost, want alles werkt nu weer normaal.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar na 15 jaar trouw ga ik VW zeker links laten liggen als ik mijn volgende auto ga veranderen.

AdeRocs said:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar na 15 jaar trouw geef ik VW zeker een flinke boog als ik mijn auto de volgende keer verander.
Amen. VAG moet wakker worden.

Ik heb net mijn T-roc teruggekregen van de dealers, het SOS-telefoonprobleem kwam naar boven en een half uur later gaf mijn infotainmentsysteem er volledig de brui aan. De dealers zeiden dat er een module-update nodig was voor de SOS-telefoon en een software-update voor het infotainmentsysteem.

Had dezelfde SOS-foutmelding na 3 weken op een nieuwe TROC die eind juni 2021 werd afgeleverd
Nu met tussenpozen om de paar dagen en meestal reset met contact uit/aan. Twee keer reset het niet en laadde infotainment geen profiel, dus kon geen radio, navigatie etc. gebruiken.
Ook gaat het groene SOS-lampje helemaal uit, niet rood, wanneer de waarschuwing op het dashboard aanwezig is.
Na wat onderzoek zijn SOS-fouten blijkbaar veelvoorkomend in de VW-, Audi- en Skoda-series en stond het in maart 2021 in de Guardian-krant voor al deze merken.
Heb het bij de dealer geboekt, dus we zullen zien hoe het gaat.
Korte update: dealer had de auto half augustus en zei dat ze de firmware hadden bijgewerkt en codes hadden gewist. Heb sindsdien geen probleem gehad.
Bedankt

Heb nu ongeveer 2 weken mijn gloednieuwe R Line en sinds gisteren krijg ik deze waarschuwing elke keer als ik de auto start.

Heeft iemand iets soortgelijks gehad en is het opgelost en hoe?
Mijn Passat doet precies hetzelfde! Ik denk dat het iets doms is en heb geen zin om hiervoor naar de werkplaats te rijden. Ik zou het liever uitschakelen. Hoe?

Vanavond toonde mijn auto twee keer "Noodoproep geactiveerd" zonder enige reden. Schrok me rot, maar is nog nooit eerder gebeurd.

Is er iemand die een software-update heeft gehad om dit op te lossen? Dat is toch zeker de melding die verschijnt wanneer er automatisch een noodoproep wordt gedaan?

Vanavond toonde mijn auto twee keer "Noodoproep geactiveerd" zonder enige reden. Schrok me rot, maar is nog nooit gebeurd tot vandaag.

Heeft iemand een software-update gehad om dit te verhelpen? Dat is toch zeker de melding die verschijnt wanneer er automatisch een noodoproep wordt gedaan?
Nog nooit zulke valse meldingen en oproepen gehad of gelezen.

Het klinkt meer als een probleem met uw auto (misschien een sensor) dan als een algemeen probleem dat andere auto's treft en dat zou worden verholpen (?) door een software-update.

Heb je de gebruikelijke Infotainment-herstart al geprobeerd?

Je hebt een OBD11 geloof ik, dus heb je gecontroleerd of er foutcodes zijn geregistreerd?

21 - 40 of 71 Posts